Gå til hovedindhold

0.-3. klasse

Pædagoger og lærere samarbejder i Indskolingen om at skabe en helhed i børnenes hverdag, og blive kompetente i deres nye fællesskaber i skolen.

Indhold

    Indskoling - Indslusning i et skolemiljø (0.-3.klasse)

    I 0. klasse mødes børnene med børnehaveklasselederen og klassepædagogen fra SFO.

    For at gøre overgangen til 1. klasse mere forudsigelig, vil børnene allerede i 0. klasse have timer med den dansk- og matematiklærer, der skal følge dem frem til 4. klasse.

    Der er fokus på børnenes indbyrdes relationer, klassens fællesskab og på at hjælpe børnene til at udvise hjælpsomhed og godt kammeratskab.

    For at give børnene den nødvendige tryghed til at lære, samt minimere uro, er meget af skoledagen præget af en genkendelig struktur og forudsigelighed.

    Vi tror, at musik skaber øget trivsel og glæde, og gennem et samarbejde med Aarhus Musikskole tilbydes fra 2. klasse trommeundervisning og fra 3. klasse kan man blive en del af skolens Big Band og lære at spille trompet, saxofon eller trækbasun.

    I pauserne og SFO-tiden kan børnene lege på et stort lege- og udeområde. Og to gange om ugen kommer Trivselslederne (udvalgte elever fra 5.-7.klasse) og sætter fælles lege i gang.

    Der er lejrskole i 2.klasse med to overnatninger og masser af trivselsfremmende aktiviteter og traditioner i SFO.

    Klasseråd i indskolingen 

    Klasseråd spiller en central rolle i at fremme trivsel og fællesskab i vores børns klasser. 

     

    Med denne guide vil vi gerne gøre det overskueligt, hvad klasserådet kan bruges til.

     

    Forældrene i hver klasse er fælles ansvarlige for, at der er et klasseråd.

     

    Det består af tre til fem forældre. Det vælges som udgangspunkt for et år ad gangen på skoleårets første forældremøde.

     

    Ideelt bør alle forældre være med i løbet af barnets skolegang.

     

    Rådet er et bindeled mellem skole, lærere og forældre. Klasserådet kan og skal ikke blande sig i personlige forhold, men skal hjælpe og støtte fællesskabet i klassen.

     

    Når forældrene deltager aktivt, skabes der en kultur, hvor samarbejde understøtter børnenes udvikling både fagligt og socialt.

    Læs mere her

     

    Sidst opdateret: 25. august 2025